Week van Gebed voor de eenheid 15 tot 21 januari 2017

affiche week van gebed klein

‘ Jouw hand, mijn glimlach!’

Overzicht vieringen in de week van gebed:

Zondag 15 januari Dienst voor de Eenheid door Raad van Kerken
      aanvang 19.00 locatie Open Hof
Maandag 16 januari Stadsgebed door NGK
      aanvang 20.00 locatie Oud Katholieke Kerk
Dinsdag 17 januari Stiltemeditatie vanuit Barbaragemeente PKN
      aanvang 20.00 locatie Grote of Barbara kerk ingang glazen deur.
Woensdag 18 januari Gebedsuur vanuit gemeente de Schuilplaats
      aanvang 20.00 locatie: Open Hof
Donderdag 19 januari Ons Huis: Bidden met de bijbel
      aanvang 20.00 Beneden consistorie Grote Kerk
Vrijdag 20 januari Gebedsuur georganiseerd door Ichthus
      aanvang 20.00 locatie Julianaschool
Zaterdag 21 januari Gezamenlijke Taizeviering RKK-RvK
      Aanvang 19.00 RK Barbara kerk.

De gebedsweek zal in het teken staan van verzoening en terugblikken op 500 jaar Reformatie. Met de slogan ‘Jouw hand, mijn glimlach’ maken de organisaties MissieNederland en de Raad van Kerken het thema concreet.
Het is vijfhonderd jaar geleden dat een vernieuwingsbeweging in de kerk een naam en een gezicht kreeg: Maarten Luther kaartte 95 stellingen aan en dat werd het begin van de Reformatie. Voor Luther was de verzoening met God door het bloed van Jezus Christus de kern. Het is tragisch dat dit belangrijke besef toch een scheur door de kerk is geworden’, stellen Willem Smouter, voorzitter MissieNederland en Dirk Gudde, voorzitter van de Raad van Kerken in een korte inleiding op het materiaal. Ze spreken de hoop uit, dat het materiaal zal helpen de kloof te slechten.
De Duitse kerken hebben dit jaar het internationale materiaal voorbereid en daarin het thema ‘verzoening’ centraal gesteld. Stap voor stap volgt de tekst Paulus’ woorden over de liefde van Christus die mensen drijft (2 Korintiërs 5:14-20).

In onze stad Culemborg komen wekelijks verschillende groepen mensen bij elkaar om samen stil te zijn, te zingen, te bidden, te mediteren. Iedere groep heeft haar eigen vorm. In deze week van gebed bent u van harte uitgenodigd om een bijeenkomst mee te maken en zo te proeven van elkaars spiritualiteit. Van harte welkom vanuit het besef dat het Jezus is, die onze gastheer is. Simone Visser, coördinator week van gebed, mail: simone.ubuntu@gmail.com.