Verstillen in de vastentijd

veertigdagentijd klein

Vastentijd een periode van versobering, meditatie en gebed. De gezamenlike kerken bieden in deze tijd gelegenheid tot verstilling en gebed.

(Lauden)

Ochtendgebedvanaf 6 maart – elke maandagochtend om 7.15 uur Oud Katholieke Kerk Varkensmarkt 18 Culemborg

Ochtendgebedin de Goede Week voor Pasen (maandag tot en met zaterdag)  -elek morgen om 7.15 uur Oud Katholieke Kerk

Vespers – elke maandagavond vanaf 6 maart tot Pasen – om 19.15 uur Oud Katholieke Kerk Varkensmarkt 18 Culemborg

U bent van harte welkom.

Verstillen in de vastentijd als voorbereiding op Pasen
Voor gelovige mensen is Pasen het grootste feest in het jaar. De tijd eraan voorafgaande wordt Vastentijd genoemd en duurt 6 weken. Het is een tijd van versobering, meditatie en gebed. De gezamenlijke kerken bieden in deze tijd gelegenheid tot verstilling en gebed. Ook wordt er aandacht gevraagd voor het steunen van goede doelen.

Lauden
De week beginnen met een kwartier verstilling. Dat is de gedachte achter het ochtendgebed dat aan het begin van de Vastentijd – vanaf 6 maart – elke maandagmorgen als voorbereiding op Pasen plaatsvind in de Oud-Katholieke Kerk. Op zes achtereenvolgende maandagen tot aan Pasen is de kerk op maandag ‘s morgensvroeg open om 07.15 uur voor mensen die willen verstillen. Dat gebeurt door gebed maar vooral door stilte. De morgenlauden vonden vorig jaar al eerder plaats in de tijd voor Pasen en konden rekenen op genoeg belangstelling vandaar dat ze nu dit jaar herhaald worden in de tijd voor Pasen. Gedurende de Goede Week voor Pasen ( van 10 tot en met 15 april) vinden er zelfs elke dag – van maandag tot en met zaterdag) lauden om 07.15 uur plaats om stil te staan bij het lijden van Christus en het lijden in de wereld.
Na afloop van elke morgenlauden is er koffie en thee en kunnen mensen met hun eigen meegenomen broodjes ontbijten in de zaal naast de kerk. Locatie : Oud-Katholieke Kerk, Varkensmarkt nr. 18 Culemborg, Tijd : Vanaf 6 maart elke maandag 07.15 uur (-07.35)

Vespers
Voor mensen die het ochtendgebed te vroeg vinden zijn er op de maandagavonden in de vastentijd de oecumenische vespers, georganiseerd door de Culemborgse Raad van Kerken.
De voorbereidingsgroep heeft de oecumenische vesper geheel vernieuwd. Zo is er veel meer ruimte voor stilte, valt er vooraf zachte luistermuziek te genieten en wordt er voor het eerst geëxperimenteerd met beurtzang, waarbij de coupletten van het lied – begeleid door orgel – als een antwoordpsalm gezongen worden. Ook de opstelling in de kerk is anders dan voorheen, namelijk die van een kloosterlijk avondgebed. De Raad van Kerken hoopt zo nieuw publiek- en met name ook jongeren – aan te spreken.
De oecumenische vespers vinden vanaf 6 maart elke maandagavond plaats tot Pasen.
Locatie : Oud-Katholieke kerk van Culemborg aan de Varkensmarkt nr. 18. Tijd : Vanaf 6 maart elke maandagavond om 19.15 uur

U bent van harte welkom bij het ochtend – en/of avondgebed op de maandag. De Culemborgse Raad van Kerken wenst U een mooie en zinvolle voorbereiding op Pasen toe!