Vluchtelingenwerk vraagt (gezins)coaches

vluchtelingenwerk Ned logo

Grote behoefte aan (gezins)coaches voor vluchtelingen met een verblijfsstatus

In Culemborg wonen op dit moment ongeveer 35 vluchtelingen (gezinnen en alleenstaanden) die uit hun eigen land (voornamelijk Syrië) hebben moeten vluchten en die een verblijfsstatus hebben gekregen. Zij mogen hier dus voorlopig blijven wonen.

Hoe blij zij vaak ook zijn met een veilige woonplek, met een huis en een status is niet alles opgelost. Als buitenlanders in een onbekende samenleving moeten zij hun weg gaan vinden. Ze moeten de taal leren spreken, ze moeten weten hoe dingen in Nederland geregeld zijn, als er kinderen zijn moeten zij een school zoeken en er zijn vooral heel veel praktische zaken die geregeld moeten worden. Denk aan het aanvragen van een Digi-D, het regelen van verzekeringen en bankzaken, het zoeken van een huisarts en een tandarts en ga zo maar door.

VluchtelingenWerk staat deze vluchtelingen bij, door rond de statushouders een of meerdere vrijwilligers te zoeken. De vrijwilligers begeleiden het gezin of de alleenstaande rondom de verschillende praktische zaken die gebeuren moeten. Deze vrijwilligers worden ‘(gezins)coaches’ genoemd.

Vooral in de beginfase is een coach behoorlijk intensief (1 tot anderhalve dag per week) betrokken. Coaches werken meestal met z’n tweeën. Na verloop van tijd, als mensen de Nederlandse taal beter beheersen en de meeste regelzaken achter de rug zijn, kan de tijdsinvestering minder worden. De begeleiding duurt tussen de 8 en 14 maanden; na die tijd kan men nog terecht bij het spreekuur van VluchtelingenWerk.

In en om Culemborg is nu dringend behoefte aan mensen die als vrijwilliger bij een alleenstaande vluchteling of een vluchtelinggezin betrokken willen zijn. Het is een behoorlijk intensieve vrijwilligersbaan, maar u krijgt uitstekende begeleiding vanuit VluchtelingenWerk. Zo krijgt u een inwerkcursus, deskundige begeleiding, er is geregeld overleg en contact met andere vrijwilligers en u ontvangt een vrijwilligersvergoeding. Bovendien levert u een belangrijke en zeer waardevolle bijdrage. Dankzij uw hulp komt een vluchtelinggezin of alleenstaande de eerste, moeilijke periode in een heel nieuw land door. Daardoor kunnen zij na verloop van tijd de draad van het eigen leven weer oppakken.

Hebt u voldoende tijd en wilt u mensen helpen om een nieuw bestaan op te bouwen? Geef dan uw naam en adres dan per mail door aan de Regiegroep Vluchtelingen, een initiatief van de Raad van Kerken Culemborg (kerkenvluchtelingculemborg@gmail.com). U wordt dan in contact gebracht met VluchtelingenWerk; zij geven u meer informatie en koppelen u mogelijk aan een individu of een gezin dat uw hulp hard nodig heeft.
Wilt u zelf eerst meer informatie inwinnen? Hiervoor kunt u terecht bij Maartje Burgter, medewerker vrijwilliger bij VluchtelingenWerk Oost-Nederland (mbugter@vwon.nl)