PRESENTATIE EN WINAAR POEZIEWEDSTRIJD

FlyerVuur001 bovendeel klein

Januari 2020 werd het startschot gegeven voor de poeziewedstijd Vuur.

Op 27 september tijdens het concert van het Collegium Musicum Amsterdam o.l.v. Anthony Zielhorst in de Grote of Barabarakerk worden de 5 genomineerde gedichten voorgedragen en de winnaar bekend gemaakt. Aanvang concert en poezie; 16.00 uur

Poëziewedstrijd VUUR

In januari van dit jaar hebben wij, de Raad van kerken in samenwerking met de Roos van Culemborg, nog onbevangen en vrij van coronaperikelen, het startschot gegeven voor een poëziewedstrijd. Dichters uit alle kerken van Culemborg en daarbuiten zijn met flyers, kerkbladen en persberichten opgeroepen om in gedichten te verwoorden waar zij warm en enthousiast van worden. Vuur was het thema. De sluitingsdatum was 12 april. Op tweede Pinksterdag, het feest van het Vuur, zou de uitslag bekend worden gemaakt. Kort na de start van deze wedstrijd stond de wereld echter op een heel andere wijze in vuur en vlam en kwam het openbare leven bijna tot stilstand.

Dichters en de jury hebben gelukkig niet stilgezeten. Er werden maar liefst 22 gedichten ingezonden. Een deskundige jury met de huidige stadsdichter Ria van Koppen en twee voormalige stadsdichters René van Loenen en Harmen Holwerda hebben daaruit 5 gedichten genomineerd en een winnaar gekozen. De 5 dichters zijn, op alfabetische volgorde: Jan van den Berge, Karin van Elst, Henk Fonteyn, Suzanne Visser en Martin Walton.

Nu vele maanden later hebben we een waardig moment gevonden om de poëziewedstrijd feestelijk af te ronden. Dat doen we op zondagmiddag 27 september in de Grote of Barbarakerk tijdens het concert van het Collegium Musicum o.l.v. Antony Zielhorst (info: De Roos). De hoed en qr-code komen langs. Tijdens dit coronaveilige concert worden de genomineerde gedichten voorgedragen. Op het eind van het concert wordt de winnaar bekend gemaakt. De vijf gedichten zijn op spandoeken afgedrukt en te lezen vooraf en na het concert, of later in de etalage van boekhandel Tomey.
Gelijktijdig zijn er in de Barbarakerk twee exposities over vrijheid (info: De Roos). Vuur en vrijheid samen, kan het mooier!

Alles bij elkaar een bijzonder moment om te reserveren. Een indrukwekkend concert van het Collegium Musicum Amsterdam, met daarin prachtige en ontroerende gedichten van 5 Culemborgs dichters en een kerkvullende expositie over vrijheid.
Zondagmiddag 27 september, aanvang concert en poëzie 16.00 uur in de Grote of Barbarakerk, Grote Kerkstraat 2, Culemborg

Organisatie: Raad van Kerken Culemborg (viering 50 jarig bestaan) in samenwerking met de Roos van Culemborg