Kerken hangen vredesvlag uit

75 jaar Horoshima klein

De kerken in Culemborg herdenken dat het op 6 en 9 augustus 75 jaar geleden is dat de de Japanse steden Hiroshima en Nagasaki door twee Amerikaanse atoombommen vrijwijl volledig zijn verwoest.

Culemborgse kerken herdenken Hiroshima en Nagasaki

Op 6 en 9 augustus is het precies 75 jaar geleden dat Amerikaanse atoombommen de Japanse steden Hiroshima en Nagasaki bijna volledig vernietigden. Ze veroorzaakten groot menselijke leed. Meer dan 210.000 mensen kwamen om. Tot de dag van vandaag hebben overlevenden en hun nabestaanden te maken met de langetermijngevolgen van beide atoombommen. De kerken in Culemborg willen op initiatief van de landelijke en lokale Raad van Kerken, samen met de kerken elders in ons land, stil staan bij de verschrikkingen die kernwapens toen hebben aangericht.
Om de herinnering hieraan levend te houden en als teken van zorg voor het gevaar van deze massavernietigingswapens, zullen Culemborgse kerken van donderdag 6 tot en met zondag 9 augustus de vredesvlag uithangen. Ook in de kerkdiensten op zondag 9 augustus zal hier aandacht aan worden besteed.