BONHOEFFER75

Grote of Barbarakerk, Grote Kerkstraat 4, Cullemborg

UITGESTELD TOT 2021

BONHOEFFER75
De Roos van Culemborg, De Raad van Kerken Nederland en het Bonhoeffer Werkgezelschap Nederland sponsors: Kerk en Wereld, Protestantse Fondsen, Zonneweelde, Solidariteitskas, Haëlla-stichting e.v.a.

UITNODIGING 28 MAART
Zaterdag 28 maart 13 – 16 uur ,Grote Barbarakerk Culemborg, Grote Kerkstraat 4, Culemborg Toegang: gratis, hoed gaat rond

Het project Bonhoeffer75 vond weerklank: de tienduizenden verspreide werkboekjes worden overal gebruikt. Voorstelling, expositie en concert verheugen zich in grote belangstelling, sprekers zijn geziene gasten in parochie en gemeente. Kerkdiensten, vespers, thema- avonden, workshops, weekenden, steeds blijkt de poëzie van Bonhoeffer en de aangeboden verwerking inspirerend. 28 maart komen al deze uitgezette lijnen bij elkaar in Culemborg bij de landelijke ontmoetingsdag Bonhoeffer75. Vlak voor de herdenking van zijn sterfdag (9 april) en ruim een maand voor de viering van de bevrijding. We nodigen alle belangstellenden uit naar Culemborg te komen. We bieden een gevarieerd programma met twee kernen: de imposante kracht van een leven in de hectische tijden van toen en in dat spoor verantwoordelijkheid nemen voor de vrijheid nu. Sprekers zijn kort van stof maar geconcentreerd. Veel ruimte voor toneel, muziek, zingen en kunst.

BONHOEFFER75: LANDELJKE ONTMOETINGSDAG

13.00 – 14.00 uur: LUNCH Deelnemers uit het hele land: gastvrij onthaal met soep, broodjes, muziek, informatie en ontmoeting.
14.00 – 15.00 uur: PROGRAMMA (1e deel) – 14.00- 14.02 Verwelkoming – 14.02- 14.08 Bonhoeffer-liederen composities Alfons van der Mullen bij fragmenten gedichten, projectkoor o.l.v. Dirkjan Horringa –

14.08- 14.16 ‘Wie ben ik?’, gedeelten uit de voorstelling Kees van der Zwaard en Roos Tuenter Theoloog/theatermaker Kees van der Zwaard maakt aangrijpend theater, gebaseerd op de gevangenisbrieven en -gedichten. Roos Tuenter is de violist en speelt Maria von Wedemeyer –

14.16 – 14.20 Sunshine Cleaners: Silent Voices De Zeeuwse band Sunshine Cleaners raakte gefascineerd door de gevangenisgedichten van Bonhoeffer. 10 songs waren het gevolg in de muziekstijl die Bonhoeffer in Amerika waardeerde. 14.20 – 14.35 POEZIE ALS WAPEN TOT VREDE dr. Kick Bras. Welke betekenis hadden de gedichten van Bonhoeffer voor hemzelf en voor de mensen aan wie hij ze stuurde? Hoe kunnen ze ook nu bevrijdend werken? Vertrekpunt: ‘Nachtelijke stemmen’.

14.35 – 14.45 De gezongen Bonhoeffer: liederen uit de gevangenis Liederen zijn in het project Bonhoeffer75 belangrijk. René van Loenen maakte van de gedichten liederen, soms de tekst volgens, soms vrij. Enkele daarvan zingen we. Met steun van de Open Hof Cantorij uit Rotterdam 0.l.v. Willem Blonkmuziek en koor.

14.45—15.00 VUILE HANDEN: overleg over verantwoordelijkheid nemen. Jan Gruijters was tientallen jaren directeur van PAX, expert in praktische vrede in de hele wereld Edward van ’t Slot, (prof. theologie) schreef ‘ Zondig dapper’, over de ethiek van Bonhoeffer . Christien Crouwel (secretaris van de Raad van Kerken in Nederland) leidt het overleg.
15.00 – 15.15 uur PAUZE
15.15 – 16.00 uur PROGRAMMA (2e deel)
15.15-15.21 Sunshine Cleaners: Silent Voices

15.21-15.30 VRIJHEID VIEREN presentatie, toelichting en suggesties Na het werkboekje Bonhoeffer75 verschenen twee brochures (‘Van Horen Zingen’ en ‘On het spoor van bevrijding’ met materiaal voor de viering van de vrijheid in de komende periode. Verhalen van de medewerkers, goede ideeën en commentaar. 15.30-15.40 Bonhoeffer-liederen met als intermezzo ‘de hoed’ – 15.40-15.50 BONHOEFFER 2020 Dr. Christien Crouwel (secretaris Raad van Kerken) vat samen wat het landelijke project Bonhoeffer 75 opleverde voor het vieren van bevrijding en formuleert uitgangspunten voor de toekomst – 15.50-15.55 Praktische zaken 15.55-15.60 Vrijheid en de goede machten bezongen – 16.00 Koffie, thee , wijn, napraten

TOEGIFT (voor wie kunnen en willen blijven)

16.30 – 17.30 uur: CONCERT: BONHOEFFER EN VERDER Sunshine Cleaners kreeg na Bonhoeffer nieuwe inspiratie: Etty Hillesum, Charlotte Salomons, Blaze Foley, Witold Pilecki e.a. Een fraaie mixture met de Bonhoeffer—liederen in één concert.
BOVENDIEN: – Brochures ‘Bonhoeffer2020’, ‘Van Horen Zingen’, ‘In het spoor van bevrijding’ enz. – Het cadeauboek: Dit is het uur van de Trouw (gedichten, schilderijen, liederen, achtergrond): 19,95 – CD Sunshine Cleaners: Silent Voices (de gezongen gedichten): 10 euro – Boekentafel met boeken van sprekers enz.

OPGEVEN De toegang is vrij. Met het oog op de lunch weten we graag hoeveel mensen er komen. Meld je komst (naam + aantal) bij bonhoeffer75@kpnmail.nl voor 25 maart. We sturen je nog nadere informatie. Vanaf nu is de aanmelding geopend!
Trein: Om het kwartier komen treinen aan in Culemborg uit de richting Utrecht en Den Bosch. Vanaf het station is de binnenstad een kwartiertje lopen: bij oostelijke hoofduitgang linksaf langs spoordijk, bij rotonde rechtsaf (na 100 meter aan linkerhand singel), bij volgende rotonde linksaf de stad in, rechtdoor, over Varkensmarkt, door poort, Markt en na 150 meter Grote Kerstraat bij boekhandel recht, na 50 meter Grote Barbarakerk. Of een OV-fiets?
Parkeren: Culemborg heeft een autovrije binnenstad, de parkeerterreinen liggen 250 meter van de kerk Sint Janskerkhof brug over, links om nieuwe stadskantoor, RK. kerk links, poort door, na 50 meter links: Grote Barbara Lange Meent steegje door tussen twee oude huizen, recht door Ridderstraat in, na 200 meter Grote Barbara rechts Parkeerkosten: 2 euro (!) per dag

Informatie: www.deroosvanculemborg.nl knop: ‘uitnodiging 28 maart’, knop ‘Bonhoeffer-boekje’
Contactadres: Rieks Hoogenkamp, 0345-778855, hoogenkamp@ziggo.nl